De här dansformerna håller dig i form!



Dansa sig i bättre form, går det? Ja! Det finns mängder av olika dansformer, och vissa är mer effektiva ur motions- och träningssynpunkt än andra. Att dansa är roligt, höjer pulsen och frisätter mängder av härliga må bra-hormoner! Det kan även hjälpa dig till en bättre självkänsla. Att träna med hjälp av dans bygger din kondition, styrka, koordination och kroppskontroll, balans, energi och självförtroende. Här kommer tips på några av de dansformer som höjer ditt tempo och låter svetten rinna!

Expressen.se kan man läsa om afrikansk dans. Det finns flera olika varianter av afrikansk dans men gemensamt är att man jobbar mycket med rytmer, särskilt med trummor av olika slag, och det finns en stor glädje i dansen. Dessutom kan det vara extremt jobbigt, och regelbundet dansande av afrikansk dans gör att du kommer i fin form. Det är vanligt förekommande att man dansar barfota.

Two modern dancers couple woman and man dancing. Urban lifestyle. Hip-hop generation.

En annan dans som får dig i form på ett kick är funk! Funk är en fitnessdans där du definitivt slipar till dig och tränar både kondition, styrka och koordination. Dessutom får du med dig kunskaper som du kan ta med dig ut på dansgolven till helgen. Ett danspass i funk fokuserar både på teknik och att jobba högintensivt med kroppen. Andra fitnessdanser som på liknande sätt får dig i form är hiphop, house och streetdance. De flesta gym och traditionella dansskolor erbjuder olika typer av fitnessdans. Tycker man att den här typen av dans inte passar så kan bugg vara ett alternativ som ger bra motion.

Vill du dansa dig i form finns ytterliga alternativ än de redan nämnda. Zumba har blivit omåttligt populärt och är en blandning av olika latinamerikanska danser som samba, salsa, cumbia, flamenco, marengue och reggaeton. Alla följer samma koreografi som är en serie av enkla eller avancerade danssteg i intervaller. Magdans är en dansant träningsform som fokuserar på axlarna, magen, bålen och höfterna. Det kan till en början kännas stelt och ovant men om man ger det tid så kommer man så småningom tycka att det är allt enklare och börja njuta på riktigt av danserna och de positiva fördelar som det ger.